fredag 15 juli 2011

Betongpyssel...

Att gjuta i betong är roligt.
Nu ska jag visa hur jag gör mina grova men ändå
ganska nätta fågelbad .


Min trapp till lusthuset är också gjuten i finbetong.
En säck kostar ungefär 40 kr på byggvaruhuset.
Formen till rosen finns på Panduro.
Jag gör även fågelbad med fjärilar, och änglar.
Har även använt mig av pärlor och mosaik,
beroende på kundens önskemål.

Man blandar till en konsistens som är som tjock gröt.
Och blandar väldigt noga.

Sen häller man i betong i en plastbytta eller liknande,
som man oljat in först med matolja. Jag hittade min bytta på loppis för en tia.
I den byttan ställer man ner ytterligare en bytta, jag har använt en gurkhink,
som är full med sten.
Tryck ner den tills det blir någon centimeter kvar i botten.
Blomman har man gjutit en annan dag så att den är färdig,
den lägger man på kanten så bränns den fast tillsammans med det andra.
Även pärlor och dekorationer måste i innan bränningen.
Låt bränna i ca ett dygn.
Färdigt!!!

10 kommentarer:

  1. Vilken mysig blogg du har, hittade hit från bloggen Isis drömmar. Kul med betong, det blir så vackert...
    Birgitta :-)

    SvaraRadera
  2. Du är fantastisk med allt ditt pyssel Ulla! Kram Anette

    SvaraRadera
  3. Heisann
    så flott dette fuglebadet var....og takk for tips!!

    Ha en fin helg :o)

    SvaraRadera
  4. Wow,du imponerer stadig vekk UllaMaria!!!!
    Jeg har sett mange lignende fuglebad i forksjellige blader,og ofte tenkt tanken på at "det skulle jeg ha gjort"! Men det skjer jo aldri da....men du får gjort tingene du,og flink er du også!!Så lekkert med den rosen på kanten,og så fint av deg å dele fremgangsmåte med oss andre!!! Håper dere får masse sol og sommer så fuglene kommer for en dukkert i det nydelige badet sitt :))))
    Toveklem:)

    SvaraRadera
  5. Vad jätte fint och bra att du visar. Har gjort ett rabarberblad men vill gärna pröva nåt mer nån gång.

    Kram

    SvaraRadera
  6. Vackra saker du gjör jag ska också försöka få något gjort under min semester,kramis Nette

    SvaraRadera
  7. Vilket vackert fågelbad! Verkar ju lätt som en plätt men jag vet inte om jag vågar mig på det... men jag är väldigt sugen på att testa. =)
    Ha en fin kväll!

    Kram kram

    SvaraRadera
  8. Vad fint det blev. Du är skicklig !
    Kraam
    Sanne

    SvaraRadera
  9. Hejsan!
    Va intressant, jag gjuter just nu en kruka men får inte ut inner hinken och det är inte första gången den inte vill följa med ut.
    Du gör en fantastiskt fågelbad, snyggt.
    Ha en härlig söndag, Ina

    SvaraRadera
  10. Åh, vad fint!! Du får det att se riktigt enkelt ut med din beskrivning! :-)

    SvaraRadera