tisdag 2 augusti 2011

Lilla blomsterängen....


Jag har fått en fråga via mail om hur jag
gör så att jag alltid har sommarblomster
att ta in under hela sommaren......


Jag har avsatt ungefär tre kvadratmeter i trädgården till
en blomsteräng.
Först lägger jag marktäckande duk,
sen ett lager med kogödsel, sen två påsar
med trädgårdjord.
I slutet på april strör jag ut fröna från dessa två påsar
och lägger på ca två centimeter jord som täcker fröna. Vattnar.
Sedan en liten väv över.
När fröna börjar gro tar jag av väven och vattnar varje kväll
en skvätt.

Tillsammans med buskrosorna (har en vit och en rosa)
som bara blir större ju mer man plockar
har jag blomsterbuketter  hela sommaren.
Jag låter även den vilda kinesiska kärleksörten
finnas kvar lite varstans i trädgården ( många tar bort det som ogräs)
och plockar med dem i buketten.
Vitpytta har jag satt från frö(flerårig)
och brudslöja från frö (flerårig).
Vasen är en loppa för en tia...

6 kommentarer:

  1. Åhhh så vackert, och tack för tipset om en sommaräng!!!!!
    Ha en fin dag!
    Kramar kathrine

    SvaraRadera
  2. Kanske vi ska göra någontng sådant också ,vi ska nämligen så gräsmatta i potatislandet,tack för tipset ,Nette

    SvaraRadera
  3. Det är ju så härligt att plocka buketter och ha inne. Den vänsta påsblandningen blev jag förtjust i . Rosa....

    Kram

    SvaraRadera
  4. Det var ingen dum ide...
    Kram Birgitta

    SvaraRadera
  5. Detta tips måste jag spara! Till förhoppningsvis en ny vår.
    Jag hade också sått lite frön i våras och vet inte vad jag tänkte då jag gjorde det, men var förvånad då jag såg blommorna då jag kom hem från cykelsemestern. De blommade alltså! :)Det heter ju att det man sår får man skörda. Tror jag ska satsa mera på frön nästa år, istället för att köpa plantor för dyra pengar.
    Fint med stenbeläggningen i förra inlägget!
    kram

    SvaraRadera