söndag 16 september 2012

Skördetider

Min föräldrar var fenomenala på att "ta tillvara" på det naturen ger.
Äpplen blev sylt och pajer,
frukt och bär fanns alltid i frysen.
Ut i skog och mark och förse sig.
Nån av mina föräldrar stod ofta vid spisen för att
förse oss fem ungar med mat, tycks det mej.
Syltade och saftade och stod i.
Inga moderniteter utan handvispar och handkraft i matlagningen.

Jag har blivit likadan.Älskar att "ta tillvara".
Fyller frysen med naturens friska bär och frukter.
Men med råsaftcentrifug och andra moderniteter
går det ju så mycket snabbare.
Jag älskar min MosterHulda som jag köpt på nätet.
Den skalar, skivar och rensar ett äpple på sekunden.
Sen fryser jag bara ner ringarna som dom är.


Skalremsorna och även skivorna brukar brukar jag även torka i ugnen i
50 grader med kanel och socker.
Mumsigt till dekoration, eller bara att knapra på.
Går perfekt att använda i muslin.

Ha en fin vecka nu allesammans!
Kram Ulla

Vad vi tycker om att göra,
får vi tid att göra.
J.L Spalding


8 kommentarer:

  1. Visst är de bra dessa Huldor.. Har aldrig testat att torka äppelskalet men lär nog göra det nu, lät gott så tack för tipset.
    Ha de gott, kram Ing-Britt

    SvaraRadera
  2. Gillar ditt tänk och vilket underbart ordspråk du lagt till!!!
    Vad gör du med de frusna äppelbitarna sen?

    Har du sett att vi skall ha en pysselträff i Habo 20 oktober? Det blir en dag med massar av inspiration och kreativitet och vi har massor av fina priser både att lotta ut och tävla om.
    Hoppas du kan och vill komma! Läs mer på :

    www.maritsmemories.blogspot.com

    SvaraRadera
  3. Så roligt med Spinnet!!! Börjar du nästa lördag? Vilka tider finns du där?

    Hör av dig om du ångrar dig! Något måste du ju göra efter du är klar på Spinnet. :-)

    SvaraRadera
  4. Du fryser äppelringarna.
    Jag torkar dem och tycker att det är gott att tugga på när jag är sugen men inte vill ha fika. De mättar så bra som reservföda om det är lång tid till mat.
    Använder du de frysta ringarna till pajer eller kräm eller ... Berätta gärna.
    Tack för dina tankar.

    SvaraRadera
  5. Alltid lika mysigt att få tassa in här hos dig Ullavännene.
    Har länge velat ha en sådanhär skalare. tycker de är fräsiga. Tirkade äpplen är fina grejer det!
    Hoppas vi ses nån dag!
    Å jag håller med Marit; visst kommer du väll på Haboscrappen?! Jag ska vara där iaf ;-)
    Kramis

    SvaraRadera
  6. Samma hos mina föräldrar, fast för mig tog det en annan vändning, jag gör inget av allt det med bär, frukter m.m blev nog för mycke att sitta på en filt i skogen när det skulle plockas bär! Kram Iréne

    SvaraRadera
  7. Har ikke prøvd å tørke epler.
    Men det smaker nok ekstra godt med epler en har tørket selv.
    Ønsker deg ei riktig god uke :)

    SvaraRadera
  8. Jag har också en Moster Hulda och gissa om barnen har gillat att skala äpplen med den genom åren. Perfekt hjälpmedel för små fingrar. Tack för stöttande ord.

    SvaraRadera