fredag 6 juni 2014

Sverige du älskade land.....

Jag älskar vårt land, jag älskar mitt dalaursprung. Jag är stolt över den vackra blågula flaggan som vajar utanför mitt fönster. Jag är glad att jag kan plocka en bukett prästkragar och akleja och sätta på mitt kaffebord. Jag är så stolt när jag sjunger Du gamla du fria.... Och det känns helt ok att ta sitt kontokort   Och åka ner till affären och handla lite gott till vårt firande idag.... Men där utanför Ica sitter hon som grumlar mina tankar för dagen. En sliten kvinna med trasiga tänder , säkert i min egen ålder sitter på en pappskiva med en filt virad över sig och bara tittar rakt ut med tomma ögon. Och jag tänker: bor hon här i vårt vackra Sverige i ett tält på campingen, vem firar hon med idag. Var är hennes barn, har dom ätit sej mätta, får dom gå i skola, hur ser deras fredagsmys ut. Finns det någon glädje , finns det några varma kramar?jag går lust att säga , ta med dej familjen och kom hem till oss , men det är bara tankar. Jag är en fegis.  Min tjuga räcker inte till nåt men hon ler och säger : bless you ! Och ja, jag är så välsignad i mitt rika Sverige och skäms samtidigt så förskräckligt över orättvisorna. Hur har det blivit såhär? Vi måste alla hjälpas åt och inte stänga ute....alla får plats! // ha en fin nationaldag // Ulla 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar