onsdag 4 april 2012

Kaffestunden

Jag började dricka kaffe"på riktigt" när jag gick lärarhögskolan
i Stockholm.
Det är en så fantastisk god dryck, tycker jag.
Jag dricker det helt svart.
När jag går ut i trädgården tar jag gärna med kaffet ut i min loppade
trädgårdsmugg med ett äpple på.
Det är initialer I.J under så den är säkert handgjord av någon keramiker..

När jag är riktigt kaffesugen så kommer stora baljan fram från Olgas Hus.
Den är stor och tjock och bamsig och håller kaffet varmt länge.
Det värmer även händerna en kylig kväll utan att man bränner sig.

När jag sätter mej i uterummet eller går upp i lusthuset tar jag gärna
min blomsterkopp, som är en stor tekopp med fat.
En kaka till kaffet läggs på fatet förstås, gärna
en knaprig kolakaka som är en av mina favoriter.
Just nu har jag fastnat för en kaffeböna som heter Indi,
som finns på Kahls.
Ett mustigt kaffe , men utan beskhet.
"En liten glädje driver hundra sorger på flykten"
Kinesiskt ordspråk

Trevlig fikastund!
Kram Ulla

4 kommentarer:

  1. Hihi Jag har också olika favoritkoppar vid olika tillfällen. Min familj tycker det är lite lustigt så det är kul att veta att det finns fler lustikurrar ;).
    Fina koppar du har.
    Kram Ing-Britt

    SvaraRadera
  2. Jag håller med dig Ulla, att kaffet skall vara svart. "Annars smaka det ju inte kaffe" Själv har jag en favorit mugg, som mina barnbarn har gjort till mig. Ha det så gott med din kopp.../ Kram från Annika !

    SvaraRadera
  3. Kaffe är för härligt och desto roligare att dricka om man har en fin kopp! :)

    Trevlig påsk till dig Ulla!
    kram

    SvaraRadera
  4. Kaffe skall drickas ur fina koppar för rätta känslan...
    Ville bara titta in och önska dig en riktigt härlig påskhelg, kanske ses vi i Blåkulla!
    Kram Pia

    SvaraRadera