fredag 4 februari 2011

Konditori Vete-katten

Under mina år i Stockholms innerstad fikade vi ofta på ett gammalt fik
som heter Vete-Katten.
Det öppnades i slutet av tjugo-talet...
Det är still going strong,
så där sätter vi oss alltid för en
god kopp kaffe å gott kaffebröd när vi hälsar på.
Nostalgi på hög nivå...
Jag älskar att baka... allt från småkakor till fluffiga tårtbitar.


Själv älskar jag knapriga småkakor i alla varianter.
När min mamma fyllde 80 år förra helgen
hade vi kakbuffe med 16 sorter ;)
Alla fick med sig varsin papperspåse hem
med de sorter de inte orkade smaka på.
Snacka om lyckliga gäster....



Smaskiga glacerade mazariner....



Naturligtvis har jag köpt den här boken som
handlar om Vete-Kattens historia.
(Natur/Kulturs förlag)
I den finns det otroligt vackra bilder och
jättemånga recept på Vete-Kattens
favoriter genom tiderna.






12 kommentarer:

  1. Sicken frossa. Gottegris.Du skulle ta en rundvandring i våran kakbil. Kram Lotta

    SvaraRadera
  2. Åh .... jag som inte ätit lunch än blir riktigt frestad på det första!

    SvaraRadera
  3. Det där fiket har jag hört så mycket om, det finns väl kvar va?

    Vilken lyx, 80 sorter... och så få en påse med sig hem OM man inte hunnit smaka på alla. ;)
    Jag ska baka 7 sorter i morgon tänkte jag, men några 80... nä! :)

    Trevlig helg!

    SvaraRadera
  4. Beautiful, looks very nice and taste!
    Have a nice weekend.

    SvaraRadera
  5. Åhhh nu blir jag gottesugen!!!!
    Vilket fint fik!!!!
    Önskar dej en fin Helg!
    Kram Kathrine

    SvaraRadera
  6. Åå ser så godt ut!
    En riktig god helg til deg, klem:)

    SvaraRadera
  7. Hustomten hann inte städa för han for iväg på kalas :) men han handlade på vägen hem! För det hann ju inte jag med, fast jag tänkt göra det. Inför nästa helg ska jag visa honom din kommentar på mitt inlägg om min förhoppning :)

    Änglakudden är så fin!
    Vilken fin idé att få ta med sej hem det man inte hinner / orkar smaka på :)
    Ha en skön helg!

    SvaraRadera
  8. Baka är inte min grej, men äta gilla jag :).

    Vilken härlig sak ni gjorde på kalaset!

    Kram Cia

    SvaraRadera
  9. sv: tack för den fina komplimangen, den skall jag värme mig med när det är kallt!

    SvaraRadera
  10. Åh vad du läskar!!! Är så hungrig. Sitter här och bloggar innan vi är bjudna på middag hos dottern som bor 10 meter härifrån. Så härligt att slippa laga mat för en gång skull.
    Ha en mysig kväll!
    Kram Pia

    SvaraRadera
  11. Ska du det? På riktigt? Pimpla i Lappland? Nu är det kallt där har jag sett på nätet. Sonen och hans flickvän har det inte riktigt njutbart i backen i dag, mellan 20 och 25 minusgrader i dag. En mor är ju alltid orolig, det sitter ju i ryggmärgen...
    Ha en skön dag! Och pimpla med dej skulle jag gärna göra!

    kramar

    SvaraRadera
  12. Vilket sammanträffande! Jag har också en Vete-Kattens kakbok, fast den ser inte ut så. Jag har aldrig varit där, men efter att jag fick boken för några år sedan längtar jag att åka till huvudstaden och besöka Vete-Katten. :)

    SvaraRadera