lördag 26 februari 2011

Spets, romantik och frasiga klänningar...

Som ni alla vet så är jag överförtjust i
det vackra 1700-1800 tals modet.
De figursydda klänningarna med frasig tyll...
de vackra spetsarna och den eleganta stilen.
Denna bild från Vanity Fair som handlar om
en ung kvinnas kamp för status och rikedom.
Vintage på högsta nivå!
Jag samlar på alla romanklassiker
och har nu fått ihop
ett antal dvd:er. Favoriter är förstås Jane Austin.
De senaste i samlingen är dessa tre
album med Best British Classics.
Det bästa av allt är att jag får sitta alldeles själv
i lugn och ro med en kopp kaffe och
bara njuta av allt det vackra.
De övriga i familjen håller sig på en
replängds avstånd med en suck.

Livet vid floden: är en mustig
släktkrönika i sann Jane Austin stil.



Lycksökerskorna: Fyra nyrika amerikanskor söker
kärleken i den brittiska aristokratin.


Aristocrats:handlar om döttrar till en
kung och hustrur till Englands rikaste män.
Härliga intriger och idylliska berättelser,
romantik och vackra slott och landskap.






14 kommentarer:

  1. Jag tror vi har samma smak...jag gillar också filmer som utspelas på den tiden.

    En trevlig lördag kväll önskar jag dig.

    Kram

    SvaraRadera
  2. Livet vid floden har jag läst när jag var yngre. Klänningarna är underbara.

    Kram Cia

    SvaraRadera
  3. Jag gillar också 1700-1800 tals modet och även 40-tals modet :)
    Önskar dig en fin lördagskväll!
    Kram Victoria

    SvaraRadera
  4. Å din lyckans ost! Var hittade du dessa filmer? JAg har letat efter dem med lyckta!
    Annars kanske jag kan få låna ;)
    Kramar!!

    SvaraRadera
  5. Spørs om banan og melk/honning hjelper hvis grunnen til at man ikke får sove er koffein?? Men jeg kan jo alltids gjøre et forsøk! Melk med honning fikk jeg alltid av mamma da jeg var liten og hadde fått influensa. Gode minner til den smaken =) Jeg holder faktisk på å lese en Jane Austen bok for tiden - Fornuft & følelser. Ville helst ha lest boken først og så sett filmen etterpå men...Artig å lese om hvor annerledes livet var den gangen.

    SvaraRadera
  6. Jag gillar också sådana kostymfilmer ,jag brukar säga att mitt förra liv levde jag på slutet av 1800 talet för jag gillar möbler o sådant från den tiden ,Kram Nette

    SvaraRadera
  7. Hei hei.
    Takk for hilsning hos meg. Återbruk liker vi!!
    Du har en vakker og inspirerende blog. Jeg kommer tilbake.
    God lørdagskveld
    Klem
    Randi

    SvaraRadera
  8. vilken härlig blogg du har. Underbara bilder från en svunnen tid..Ha en go dag önskar Torprosen

    SvaraRadera
  9. Ohh vad kul att höra att det finns fler som jag som bara älskar 17-1800-tal(mest det sena) Jag älskar deras klänningar de hade då och blusar med höga spetskragar o puffärmar o kjolaran o...hehe ja du hör,gillar även deras interiör mellanklasserna hade...(tror nästan att jag levat på den tiden ,hehe för vissa grejor som kommit tillbaks,jisses vad jag känner mej hemma i det)Konstigt,hehe men så är det !Har sett de flesta Jane Austen oxå ,favoriten är Förnuft o känsla!Men den om de nyrika kvinnorna har jag inte ens hört talas om ,vad kul ,alltid lär man sej nåt nytt!Kram =)

    SvaraRadera
  10. Skulle gärna sitta med dej på soffan och njuta! Visst är det skönt att få titta i egen takt på det man riktigt njuter av? Här "bandar" jag in alla "mina" deckare och tittar på dem vid passligt tillfälle. Och jag frossar i gamla romantiska filmer!

    Ha en skön söndag!

    kram

    SvaraRadera
  11. Jag älskar också denna tiden. I skolan jag går nu har vi kultur och stilhistoria på schemat där har vi just nu grupparbeten om olika tidsepoker och just den här tiden är min grupps så jag är glad :) Ha en bra söndag, kram Katta

    SvaraRadera
  12. Åååh så härligt och så romantiskt! Jag älskar också dessa filmer och alla de tjusiga kläder på den tiden!
    Ha en fin dag!

    SvaraRadera
  13. Antar att du menar från din egen blogg (eller funkar det inte på min?) Från din går du i allafall in på det inlägg du ska länka till och klickar på rubriken så just det gamla inlägget kommer fram då går man upp tillden grå raden längst upp på sidan och kopierar länken där sedan lägger man in den ihop med en bild i designfältet "lägg till bild". Hoppas du förstår vad jag menar, fråga gärna igen annars, kram

    SvaraRadera
  14. Jag älskar Jane Austen! Drömmer ofta om att få gå runt i såna klänningar. Det skulle jag lätt göra, om det fanns sånt vackert att köpa! Och tygerna är ofta helt magiska i de serierna :-) mmm...

    SvaraRadera