tisdag 21 februari 2012

Äkta vara

Ni som läser min blogg vet hur noggrann jag är när det
gäller ÄKTA VAROR.
Jag har svårt för matvaror med e-ämnen och tillförda
emulgeringsmedel  och tillsatser.
Mannen och jag hittade 15 olika e-ämnen i en salamikorv
som vi tittade på häromdagen.
Jag bara tänker på att kroppen ska försöka rena oss från
alla kemikalier, bra om vi kan hjälpa den lite.

(Jag skriver inte detta för att verka präktig och skuldbelägga andra,
var och en får naturligtvis göra som den tycker är bra.)

Här kommer ett jättesmidigt recept på Lemon Curd.
Ett oemotståndligt pålägg  som också går att använda till så mycket mer.
Det står sig länge i burk i kylskåpet och har endast
NATURLIGA råvaror.

En sats passar perfekt i Ikeas burkar.

LEMON CURD
3 ägg
2 dl socker
skal och saft av 2 tvättade citroner
50 gr smör
Gör såhär:
Vispa ägg och socker i en kastrull.
Tillsätt rivet skal och saften från citronerna.
Sjud på lägsta värme under vispning tills krämen
känns tjock . Det får inte koka.
Tag kastrullen från värmen och rör ner
smöret.
Låt kallna.
Förvara i burk med tätt lock i kylskåp.

Må gott alla vänner!
Kram Ulla

"kan man vara glad åt lite har man mycket att vara glad åt"
Gunnel Svärd

6 kommentarer:

  1. Ser härligt gott ut. Ska prova detta. Jag bakade pizzabullar som ett matigare mellanmål, enligt recept hos Husmorsskolan. Igår gjorde jag egna energikakor till makens långturer på cykel. Det köpta känns både "konstlade" och är jättedyra. Mina innehåller god havregryn med nötter och torkad frukt. Farligt gott om man inte ska träna länge....

    SvaraRadera
  2. Mmm så gott det ser ut! Jag som älskar citronmarängpaj, och nyss fått ett annat smarrigt recept på kladdig citronkaka, ska genast kopiera ditt recept!
    Ha en fin onsdag

    SvaraRadera
  3. Ser jätte gott ut
    ha det så bra
    maggan

    SvaraRadera
  4. MMMMM ser smarrigt ut!
    Njut Dagen
    Kramar Kathrine

    SvaraRadera
  5. Låter som ett toppen recept! Vi är inne på samma linje i vår familj. Vi undviker alla färdiga produkter så långt det bara går. Vi köper råvaror och lagar själva. Barnen tjatar ibland på att de vill ha korv och makaroner men nix, hellre riktigt kött med potatis påsin höjd spenatpasta. Jag vill heller inte låta präktig, för det är jag verkligen inte men barn får i sig mycket onyttigheter ändå. Mycket snabba kolhydrater serveras i skolorna, fettfri mjölk etc. Hos oss har vi enbart riktigt smör, den fetaste mjölken och grädde till alla såser.

    Tjingeling!

    Cia

    SvaraRadera
  6. Jag tänker som du, vill ha "rena" råvaror utan en massa tillsatser. Man kan ju undra hur det är tänkt när man tillsätter aromer för att det ska smaka rökt skinka fast det inte är det, till exempel???

    Lemon Curd är supergott! Tack för receptet!
    Ha det så bra!
    Kram,
    Regina

    SvaraRadera