tisdag 7 februari 2012

Glas i Fabriken

Det handlar om glas i Fabriken denna månad.
Jag är inte den som samlar på jättedyra kristallglas,
jag köper mina på loppisar förståss.
Det är fint att duka med udda vackra glas.
Jag vill kunna dricka och diska utan att vara
rädd för att de ska gå sönder.
Jag låter alltid även de små barnen som
besöker oss få dricka ur vackra glas.
Detta saltkar är en loppa för en tia.
Jag har besökt ett glasbruk och det är ju ett fantastiskt konstverk.

I mitt loppade skåp ryms det glas jag äger....

.....men också förlovningspresenten som nu är 26 år gammal
och i vackert engelskt porslin.

Den här glaskaraffen loppade jag i höstas för 75 kr.
Den är så vacker tycker jag.

Dessa små rosa glas som är så supertunna så de väger ingenting,
är ett arv från min mormor.
De fick ett dussin i förlovningspresent i början på 1900-talet.
Nu finns det bara tre kvar och min man och jag använder dem
bara på nyårsafton;)

Kram på er alla.
Ulla

7 kommentarer:

  1. Nydelig ting. De glassene var kjempeflotte. Forstår at du er redd for dei. Jeg liker også best å kjøpe ting på loppemarked til en billig pris så jeg slipper å være så redd for de.
    Har flest billige glass, som alle kan bruke. De dyre vi har arvet eller fikk i bryllupsgave er omtrent bare til pynt.
    Ønsker deg en god tirsdag :)

    SvaraRadera
  2. Jättefina saker!!!...Jag är mycket förtjust i glas,särskilt färgat glas...Det har jag en hel del i mitt vitrinskåp,,,kanske skulle jag göra ett blogginlägg om det???...Vi får se...Ha en fortsatt fin och skön tisdag och TACK för titten!!!...Kram!!!

    SvaraRadera
  3. Tack för titten inne hos mig :)

    Vilka vackra glas du har! De rosa är helt ljuvliga, förstår att ni bara använder dem på nyår.
    Vaniljhjärtan har jag aldrig bakat, men nu blev jag sugen på att prova. Såg farligt gott ut.

    Ha en fin kväll!

    SvaraRadera
  4. jag är uppvuxen i ett hem fyllt med gamalt skräp, tyckte jag då,numera när det där skräpet(efter min mammas bortgång) fyller mina skåp tycker jag det är fint ,konstigt hur man kan ändra sej
    ha det så gott
    maggan

    SvaraRadera
  5. Jag håller med, glas blir ju ännu vackrare om man vågar använda dom :)

    SvaraRadera
  6. Jag tycker lika som du. Loppisglas och ärvda glas... Brukar duka med de vackraste glasen för det mesta, men vill inte ha dem i diskmaskinen, det blir så fort rispor. Tycker om att diska dem för hand... min man slänger dem i maskin :) så det blir lite diskuterande emellanåt...
    Ha så bra!

    SvaraRadera
  7. Hej på dig kära Ulla vännen :)

    Här bjuds det alltid på vackra saker en fröjd för ögat att titta in här:) Glas är så vackert:)

    Å VAD DU GJORDE MIG GLAD I GÅR TUSEN TUSEN TACK KÄRA DU :)
    Jag älskar min present och den är redan tagen i bruk så himla fin TACK SNÄLLA så himla snällt och gulligt av dig:)

    Så trevligt att du gillade mina barnvagnar:)

    Ha det gott och önskar dig en jättetrevlig torsdag:)

    Kramar från Lilla vännen Inger ♥

    SvaraRadera